Člověk a společnost
C3 Vzdělávání a osvěta
C3.1
Škola a komunita
Školy jako přirozená vzdělávací, kulturní a společenská centra se zásadním významem pro budoucnost Karlových Varů
Karty opatření ke stažení pro tisk
Vzdělávání a rozvoj kompetencí obyvatel je pro město absolutní prioritou. Není téměř žádná oblast, jejíž smysluplná budoucnost by nezávisela na kvalitě vzdělání. Péče
o úroveň vzdělávání a podmínky pro jeho realizaci je to nelepší, co město může udělat pro budoucnost – svou, regionu, státu, Evropy i světa.
Pozornost bude zacílena na všechny typy vzdělávání (kromě školního také neformální, mimoškolní, zájmové i celoživotní) i úrovně (od předškolní po terciární). Školství bude procházet dynamickým rozvojem a transformací, bude docházet k výrazným změnám
v požadavcích na kompetence a znalosti v návaznosti na změny pracovního trhu, styl práce i nutnost reagovat na budoucí trendy. Všeobecně půjde o rozvoj kritického myšlení, jazykové vybavenosti, základů humanitních věd, kompetencí ke komplexnímu řešení výzev a k týmové spolupráci, kompetencí ke kreativitě a podnikavosti, digitálních kompetencí, finanční gramotnosti a dalších schopností. Z hlediska oborového zaměření lokální ekonomiky bude klíčové zaměření vzdělávání na oblasti zdraví, lázeňství, cestovního ruchu, kulturních a kreativních odvětví a životního prostředí.
Mohlo by se zdát, že na úrovni města se nedá příliš ovlivňovat vzdělávací proces, protože jde o vládní agendu. Není tomu tak. Státní vzdělávací politika dobře reaguje na globální trendy a potřeby. Vzdělávací proces ale velmi často selhává na úrovni krajů a municipalit. Město tedy může dělat velmi mnoho pro vytváření skvělých podmínek pro kvalitní vzdělávání. Může zajišťovat infrastrukturu, aktivně se podílet na definování strategie
a cílů vzdělávání, koordinovat těsnou a efektivní spolupráci s krajem i vládou, neziskovým i firemním sektorem.
Vysokou míru pozornosti si vyžádá také péče o pedagogy a ředitele škol, stejně jako
o další aktéry ve vzdělávání a výchově – asistenty pedagogů, kariérové poradce aj. Budou podporováni ve vzdělávání a profesním rozvoji. Propracovaný systém pobídek je bude motivovat k životu a působení ve městě. Budou navrhovány odlehčovací služby pro učitele a ředitele v oblasti administrativní a koordinační asistence. Intenzivně bude rozvíjeno i mimoškolní a celoživotní vzdělávání. Jeho kvalita i rozsah budou klíčové pro úspěšné zvládnutí výzev vyplývajících z transformace regionu, ekonomiky a pracovního trhu.
Bude vypracována strategie realizace terciárního vzdělávání na území města a kraje, která definuje, jaký typ vysoké školy a s jakým oborovým zaměřením by zde bylo smysluplné a perspektivní realizovat (v národním i celoevropském kontextu). Tím bude jasně definován postoj města k diskusi „univerzita ano či ne; a pokud ano, tak jaká
a proč“.